لا تحــــــزن

إذا أصابك الهم فلا تقل يارب عندي هم كبير..قل يا هم عندي رب كبير

July 15, 2007

ست الحبايب..يا حبيبة

بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين..
الحمد لله رب العالمين وصلى الله وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه سلم تسليما كثيرا..
اما بعد..
دي اول تدوينة هكتبها .. وربنا يسهل يارب ..
انا مريت بظروف كانت بالنسبالي صعبة اوي..جه عليا وقت كنت لوحدي تماما في بلد غريبة معرفش فيها حد...بلا اهل ولا صاحب...وكان المفروض اني اشق طريقي لوحدي عشان اعيش..
قبل الفترة دي انا كنت مع اهلي واصحابي عايشة احلى عيشة ومعايا احلى صحاب شفتهم في حياتي..واهلي كانو علطول معايا في فرحي وحزني..
يااااه افتكر ان كان الحزن بالنسبالي ده ليه معنى برئ اوي زي الاطفال تماما..
الفترة دي انتهت وبصيت لقيتني بعيد عن اهلي واصحابي تمااما..في بلدي المكرمة العظيمة عشان ادرس..
المهم مش عاوزة اطول واحكي قصة حياتي..انا اول سنة كانت وحشة اوي..فمرت عليا فترة كنت مدمرة نفسيا فيها اوي..وكنت محتاجة لامي اوي اوي..امي اللي محستش بقيمتها الا اما بعدت عني ..
لقتني فجاة مسكت قلم وورقة وبدات اخط كلمات..وافكر واجيب الشبه واللي على نفس الوزن..
لحد ما كملت..بس خدت وقت مني..ودي كانت اول مرة اكتب فيها..
وانا افتكر اما شفت والدتي بعدها وريتها الخاطرة..لمحت الدموع في عينيها وهي بتقراها...
وادي الخاطرة
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
::أمــــــــــــــــــي::

أمي ..يا مهجة قلبي وفؤادي
أمي .. يا حبيبة روحي وحياتي
أمي .. يا قلباً عطوفاً احتواني
أمي .. يا كل حبي وكياني
أشتاق إلى رؤيةِ عيناكِ تراقباني..
وابتسامتكِ التي تضيئ لي حياتي..
وتملأ قلبي فرحةً ورضاً بالقضاءِ..
أين أنت يا حبي وحياتي؟؟؟؟؟؟؟
تركتيني لعذابي وشقائي..
أهيمُ في دنيا مليئةً بالذئابِ..
أعيشُ مكللةً بالهموم والأحزانِ..
لا أجد من يمد إليّ يده ويرعاني..
ويرمقني بنظرة أملٍ وحنـــــانِ..
ويسمعني بكل حبٍ واهتمـــــامِ..
ويسهر لمداواةِ ألمي طول الليالي..
أماه .. أينــــاكِ؟؟؟؟؟أينــــاكِ؟؟؟؟؟
لمن أشكو من بعدك حــــــــــــــــالي؟؟؟؟؟؟
ومن سيسمعني ويسمع نداءاتي؟؟
آآآآآآآآآآآه لهذا الزمــــــــانِ........
وفي نهاية المطاف ألجأ إلى الرحمنِ..
هو من سيرحمني ويرأف بحالي..
ويلهمني الصبر على قسوة الأيامِ..
انتهى
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ملحوظة : الام دي لا يمكن تعويضها باي شخص كان ..ايييييي شخص فعلا..واسال مجرب ولا تسالش طبيب..وانا ليا عودة عن الام بعدين ان شاء الله..
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

5 Comments:

At July 15, 2007 at 12:37 PM , Blogger رفقة عمر said...

بجد كلمات بسيطه وجميله قوى
ربنا يخليلك ماما وبابا وكل احبتك
بدايه جميله قوى لان الام احن قبل علينا فى هذه الدنيا

 
At July 15, 2007 at 1:08 PM , Blogger قوت القلوب said...

شرفني وجودك..واسعدني انك حريصة على متابعة مدونتي المتواضعة..

ربنا ميحرمنيش منك ولا يحرم اي حد من اهله..لان الواحد ملوش بعد اهله في الدنيا دي حد..

أرق تحياتي

 
At November 12, 2007 at 4:26 PM , Blogger sara said...

atamana ana takoun redet be 9adar allah w enak tesbar w sabro mifta7o ljana w ini mitya9na ino allah ra7 i3awdak 3an l7anan li eno walidi 3ach nafs tajriba w allah 3awad 3aleh fi far9 kbir ehmed alah rabi ma3ak w i7na 7asin bik

 
At November 26, 2007 at 8:56 PM , Blogger Lobna Ahmed Nour said...

ياااااه .. شيء جميل جدا

فعلا ما فيش في الدنيا احلى من الام والاب

ربنا يجزيهم عنا خير الجزاء ويرحمنا
جميعا برحمته .. شكرا ليكي

 
At November 26, 2007 at 11:56 PM , Blogger قوت القلوب said...

شكرا على ردك

اتمنى ان تكون نالت اعجابك

والله لا يحرم اي شخص من ابويه

آمين

تحياتي

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home